wtorek, 3 maja 2016

Narcystyczne zasady

Niedawno znalazłam na Pinterest (link do przypadkowej osoby, wiele osób ma tego pina na swoich tablicach) taką listę - zasady, według których narcyzi (lub socjopaci) każą żyć swoim ofiarom. Niestety, nie udało mi się jednoznacznie ustalić jej autora. Jeśli wiesz coś na ten temat, daj mi proszę znać. Jednak lista jest tak trafna, tak dobrze pokazuje asymetrię w kontaktach narcyzy z innymi, że pozwalam ją sobie tutaj przytoczyć dosłownie (przekład z angielskiego jest mój własny):
  1. Mogę mówić co mi się podoba. Tobie wolno mówić tylko to, co mnie nie urazi (podpowiedź: komplementy i pochwały).
  2. Mogę robić co mi się podoba. Tobie nie wolno robić nic, póki nie upewnisz się, że mi się to spodoba.
  3. Musisz regularnie do mnie dzwonić, żeby się dowiedzieć jak się miewam i poświęcić mi uwagę, ja do ciebie nie dzwonię nigdy, chyba, że czegoś chcę od ciebie.
  4. Musisz mnie szanować. Ja ciebie nie muszę szanować. I nie szanuję.
  5. Wolno mi kłamać na twój temat. Tobie nie wolno powiedzieć prawdy o mnie.
  6. Wolno mi kłamać o tobie, byś wyglądała źle. Tu musisz kłamać o mnie, bym wyglądała dobrze.
  7. Tylko mi wolno się gniewać. Tobie nigdy nie wolno czuć gniewu.
  8. Tylko mi wolno czuć się zranioną. Tobie nigdy nie wolno czuć się zranioną.
  9. Tylko mi wolno czuć się obrażoną. Tobie nigdy nie wolno czuć się obrażoną.
  10. Mogę Cię fałszywie oskarżać o rzeczy, których nigdy nie zrobiłaś. Tobie nie wolno bronić siebie, bo wtedy wydadzą się moje kłamstwa.
  11. Tobie nie wolno ujawniać kim jestem i mówić prawdy o tym, co ci zrobiłam. Musisz mnie kryć i utrzymywać w tajemnicy to, co robię i mówię.
  12. Tobie nigdy nie wolno uskarżać się na zły los. To moje prawo.
  13. Nigdy nie wolno ci się mi przeciwstawiać. Tylko mi wolno przeciwstawiać się dowolnej osobie.
  14. Mogę robić miny, marszczyć na ciebie brwi, przewracać oczami, szyderczo się uśmiechać i patrzeć na ciebie z pogardą, ale lepiej nie próbuj spoglądać na mnie ze zdziwieniem ani nawet nieodpowiednio uśmiechać się do mnie.
  15. Mogę przestać się do ciebie odzywać, ale tobie nie wolno nie odzywać się do mnie.
  16. Mogę się ciebie wyrzec, ale tobie nie wolno odejść ode mnie.
  17. Kiedy zdecyduję, że już cię nie odrzucam, masz obowiązek przyjąć mnie z powrotem i znowu ze mną rozmawiać, nie mówiąc o niczym, co spowodowało rozłam między nami. Nie masz żadnego wyboru w tej sprawie. Tylko ja mam wybór.
  18. Wolno mi rozładować emocje na twój temat mówiąc o tym innym, ale ty masz cierpieć w milczeniu.
  19. Mogę powiedzieć wszystkim o tym, co mi "zrobiłaś", ale tobie nie wolno powiedzieć nikomu, co ja tobie zrobiłam.
  20. Nie wolno ci mieć żadnej opinii, która różni się od mojej.
  21. Musisz się zgadzać ze wszystkim co mówię, ale mi wolno krytykować i dewaluować to, co ty mówisz.
  22. Nie mam poczucia humoru, jeśli chodzi o mnie. Musisz brać mnie bardzo poważnie, ale mi wolno kpić i wyśmiewać się z ciebie.
  23. Jeśli nie wiesz, dlaczego jestem wściekła, lepiej się domyśl, bo ja nie zamierzam ci tego powiedzieć.
  24. Jeśli ktoś mnie zdenerwuje, lepiej stań po mojej stronie, przeciwstaw się mu i broń mnie. Jeśli ciebie ktoś zdenerwuje, brawo dla niego. Zasłużyłaś na to.
  25. Ja wiem wszystko, ty nie wiesz nic.
  26. Jesteś słaba i podlegasz mi. Jestem wyższą istotą od ciebie, zawsze uznawaj ten fakt i pamiętaj, gdzie twoje miejsce.
  27. Nie masz wolności, by choćby myśleć niezależnie. Ja mam całą wolność.
  28. Twoim zadaniem jest dbać o moje potrzeby i uczucia. Nie wolno ci mieć potrzeb i uczuć. Jeśli je masz, sama dbaj o ich zaspokojenie i nie spodziewaj się niczego ode mnie.
  29. Nie masz żadnych praw. Ja mam wszystkie prawa.
  30. Istniejesz, by pracować na moją rzecz. Ja nie robię nic dla ciebie. Istniejesz tylko dla mojej wygody. Jeśli staniesz się już nieprzydatna albo będziesz mi sprawiać kłopoty, wykopię cię za drzwi. Aż do momentu, w którym znowu będę potrzebowała twoich usług.
  31. Przepraszaj mnie za najdrobniejsze rzeczy, które niechybnie wypowiedziałaś pod moim adresem i które tak bardzo mnie rozgniewały. Ty nie będziesz przeproszona nigdy (bo w sumie nie ma za co).
  32. Taka jestem zmęczona, że nie mogę wstawić Tobie wody na herbatę. Ty po 12 godz pracy (czym Ty możesz być zmęczona, to ja haruję całe życie jak wół) masz spełniać każde moje żądanie. Jako Twoja matka domagam się 100% posłuszeństwa.

Czy coś byś dodała do tej listy? Dwa powyższe punkty dodane przez Czytelniczki. Czekam na Twoją opinię.


5 komentarzy:

  1. Przepraszaj mnie za najdrobniejsze rzeczy, które niechybnie wypowiedziałaś pod moim adresem i które tak bardzo mnie rozgniewały. Ty nie będziesz przeproszona nigdy (bo w sumie nie ma za co).

    OdpowiedzUsuń
  2. Taka jestem zmęczona, że nie mogę wstawić Tobie wody na herbatę. Ty po 12 godz pracy (czym Ty możesz być zmęczona, to ja haruję całe życie jak wół) masz spełniać każde moje żądanie. Jako Twoja matka domagam się 100% posłuszeństwa.

    OdpowiedzUsuń
  3. Masz przyjmować ode mnie wszystkie pieniądze i prezenty które ci ofiaruje wbrew twojej woli. Nie przyjmuję odmowy. Dzięki temu później będę mogła to wykorzystać przeciwko tobie i powiedzieć ci, ze zależy ci tylko na moich pieniądzach.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wypisz wymaluj z opisu moja mama.
    Boli mnie to w jaki sposób mnie traktuje. Czy naprawdę nie ma sposobu żeby wpłynąć na nią by traktowała mnie lepiej ? Przecież potrafi być miła dla obcych.
    Czasami milczę, ignoruje, czasem jednak wybucham i reaguje krzykiem na krzyk ... niestety żadna z tych strategii nic nie zmienia w jej zachowaniu :(
    Nie wiem jak mogłabym się z nią porozumieć, nie widzę sposobu.
    Postawić granice, ok ale jak ? Na spokojnie czy krzykiem ona i tak nie słucha tego co jej komunikuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ona może zachowywać się inaczej, potrafi być fałszywie miła, ale tego nie robi w stosunku do Ciebie, bo po prostu nie chce. Więcej informacji o tym, jak stawiać granice (choć nie we wszystkich wypadkach to pomoże) jest w postach oznaczonych etykietą "Jak się bronić".

      Usuń

Z uwagi na tematykę bloga i konieczność chronienia jego Czytelniczek i Czytelników przed emocjonalnymi nadużyciami, wszystkie komentarze będą moderowane.